40/2020. (III. 11.) Korm. rendelet az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány megelőzése, illetve következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében elrendelt veszélyhelyzet során teendő intézkedésekről alapján a család és gyermekjóléti szolgáltatásokra is megjelent az útmutatás, mely a további működést szabályozza:
Az intézményben az ügyfélfogadást meg kell szervezni, de elsősorban a telefonos, és elektronikus kapcsolattartási formákat kell alkalmazni.
Az ügyfelek csak halaszthatatlan okból jelenjenek meg személyesen a szolgáltatónál, de csak előzetes bejelentkezés alapján. Bejelentkezni hétfőtől csütörtökig 8 órától 16 óráig, valamint pénteken 8-12 óráig lehet a 06-66-411-562 vagy a 06-70-337-1186-s telefonszámon, illetve a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. elektronikus levélcímen lehet.
A gyermek veszélyeztetettségével kapcsolatos jelzőrendszeri jelzéseket fogadni kell, melyet a jelzőrendszeri tagok lehetőség szerint telefonon, vagy elektronikus formában tegyenek meg.
A jelzéssel érintett személyekkel, családokkal elektronikus vagy telefonos formában kell felvenni a kapcsolatot. A jelzőrendszeri tagoktól az információt ugyancsak elektronikus vagy telefonos formában kell beszerezni. A beérkezett információk alapján a szociális szakember mérlegeli nélkülözhetetlen-e a család személyes felkeresése.
Családlátogatásokra csak krízishelyzetben, súlyos veszélyeztetettség, illetve hatsági megkeresés esetén kerül sor.
Környezettanulmányt csak azonnali. illetve soronkívüliséget igénylő ügyfeleknél, valamint hatósági intézkedést igénylő esetekben szükséges készíteni.
A családot felkereső szociális szakembernek védőfelszerelést kell viselnie (pl. gumikesztyű, szájmaszk).
Telefonos, illetve személyes megkeresés során minden esetben szükséges a szolgáltatásokról tájékoztatást nyújtani.
Az Intézményben egyszerre 2 ügyfélnél több nem tartózkodhat.
Az önkormányzati segély igénylés esetén csakis a Segélyes Iroda udvar felöl megközelíthető részéről lehetséges. A Segélyes Irodában egyszerre csak egy igénylő tartózkodhat. A Segély igénylési napok az alábbiak: hétfőn 8 és 12 óra között, illetve szerdán 12 és 16 óra között.
A szociális segítő munka során (családsegítés, hatóságilag érintett személyek, családokkal végzett munka) a személyes találkozás helyett a telefonos, valamint elektronikus kapcsolattartásra szükséges áttérni. Az elektronikus kapcsolattartás alatt értjük a privát üzenetküldő oldalak (pl. Messenger), és az email etikus használatát. Kiemelten szükséges figyelni a jelzőrendszerrel, a társszakmákkal történő kapcsolattartásra.
A szociális szakemberek elsődleges feladata a rászoruló személyek (pl. idősek, otthonukban élő betegek, fogyatékkal élő személyek) és a gyermeket nevelő családok támogatása, számukra a segítségnyújtás felajánlása (pl. felhívni a figyelmet a járványügyi helyzettel összefüggő kockázatokra; az önkormányzattal együttműködve részt vállal a gyermekek étkeztetésének megszervezésében, a gyermekek tanulmányi feltételei biztosításának megszervezésében; továbbá részt vállal az önkormányzattal együttműködve az otthonukban maradó idős emberek megsegítésében).
A hatósági intézkedéshez kötött esetekben a kapcsolattartás az érintett személyekkel telefonon, vagy elektronikus formában történjen meg, ekkor nyilatkoztatni kell őket a kapcsolattartás módjáról, gyakoriságáról.
A hatósági intézkedéshez kötött egyéni gondozási-nevelési tervek felülvizsgálatát el kell végezni.
Esetmegbeszélések, esetkonferenciák videokonferencia formájában, vagy telefonon kerül megtartásra.
A speciális szolgáltatások (pszichológusi tanácsadás, jogi tanácsadás, mediáció, stb.) esetében a tanácsadó felméri, melyek azok az esetek, amelyek nem igényelnek személyes találkozást, illetve a szolgáltatás felfüggesztésre is sor kerülhet. Számítani kell és fel kell készülni az esetlegesen megnövekedő igényekre (pl. pszichológusi tanácsadás).
Az óvodai és iskolai szociális segítő szakemberek telefonon és elektronikus formában nyújtanak segítséget a járásban élő gyerekeknek és szüleiknek a tantermen kívüli, digitális munkarendbe való beilleszkedésbe. Hozzájárulnak, a gyermekek tanulmányi kötelezettségeinek teljesítéséhez valamint támogatják a pedagógusok munkáját. A gyermekekkel/fiatalokkal történő folyamatos kapcsolattartás elektronikus formában is történhet (Pl. chat csoport, Facebook oldal, egyéb online tér).
A készenléti szolgáltatásra különösen nagy figyelmet kell fordítani, azt folyamatosan biztosítani szükséges a felmerülő krízishelyzetekben történő azonnali segítség, tanácsadás vagy tájékoztatásnyújtás céljából. A készenléti szolgálat a nap 24 órájában elérhető a 06-20-619-7071 telefonszámon.
A felügyelt kapcsolattartást a vészhelyzet idejére szüneteltetni kell. Az érintett feleket szükséges telefonon, vagy elektronikusan nyilatkoztatni arról, hogy egyéb kommunikáció csatornákon a kapcsolattartás megvalósítható-e.
Az egyszemélyes család és gyermekjóléti szolgáltatók részére a Család- és Gyermekjóléti Központ támogatást nyújt.
Békés, 2020. március 23.
Kádasné Öreg Julianna
igazgató